Duurzaam ondernemen is een reis, geen eindbestemming. Nu 2024 bijna op zijn einde loopt, is het goed om eens terug te blikken. We hebben best wel wat duurzame stappen gezet en daar zijn we met het hele team trots op. We sommen de belangrijkste duurzaamheidsacties even op en onthullen alvast wat we voor 2025 op de planning hebben …
Het afgelopen jaar hebben we op verschillende vlakken grote sprongen gemaakt om ons engagement voor duurzaam ondernemen te versterken. Dit waren de belangrijkste realisaties.
1. Duurzaam hr-beleid met focus op welzijn van medewerkers
Duurzaamheid begint bij de mensen die elke dag bijdragen aan het succes van Printcity. Een duurzaam hr-beleid is daarom niet enkel een must, maar een evidentie. We spenderen extra aandacht aan het psychosociaal welzijn van elke medewerker. We sporten samen bij Project Health, organiseren familiedagen en voorzien voldoende vitamines op de werkvloer met de hulp van Fruit at Work. Daarnaast organiseren we talentgesprekken en vragen we actief naar het welzijn van elke medewerker. We zorgen voor een vlotte onboarding van nieuwe medewerkers en ondersteunen hen zo goed mogelijk. Gelukkige medewerkers presteren nu eenmaal beter.
2. Inclusiviteit op de werkvloer
Wat de meeste medewerkers elke dag opnieuw bij Printcity doen, leer je niet op school. We selecteren daarom ook niet op diploma, maar op attitude, goesting en bevlogenheid. Dat is wellicht ook een van de redenen waarom we heel wat mensen in dienst hebben die het wat moeilijker hadden om hun plek op de arbeidsmarkt te vinden zoals Yvan die slechthorend is. Bij Printcity zijn we ervan overtuigd dat iedereen met de juiste begeleiding en drive kan groeien. Om jongeren te laten proeven van het werkleven, nemen we deel aan YOUCA Action Day. Jules kwam onlangs een dag meedraaien en zorgde met zijn enthousiasme voor extra energie.
3. Energiezuinige infrastructuur
Een van de grootste realisaties in 2024? Ons nieuwbouwpand met een uitstekende EPB-score en laag K-peil (33). Onze machines zijn stuk voor stuk geselecteerd op energiezuinigheid en we gebruiken uitsluitend ledverlichting. Hierdoor is ons energieverbruik aanzienlijk verminderd. Bovendien is onze nieuwe wasstraat met waterrecuperatie een belangrijke stap naar efficiënter watergebruik. We recupereren nu 90% van het water bij de reiniging van zeefdrukramen. Bovendien besparen we 105 liter per wasbeurt.
4. Duurzame partner
Uit een bevraging bij onze leveranciers blijkt dat de meerderheid hetzelfde denkt over duurzaam ondernemen. Eventuele nieuwe leveranciers selecteren we op basis van strenge duurzaamheidsnormen. En naar onze klanten toe doen we exact hetzelfde: we begeleiden hen naar het meest duurzame textiel.
5. Verantwoordelijkheden en transparantie
Om het voor onze medewerkers zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk te maken, stelden we een organigram op. Hierdoor weet iedereen wie waar verantwoordelijk voor is. Deze transparantie heeft de interne samenwerking versterkt en de processen efficiënter gemaakt.
6. Workshops en goede doelen
We blijven ook trouw aan onze missie om een positieve impact te maken buiten ons bedrijf. Met diverse workshops en opendeurdagen betrekken we zowel onze klanten als de bedrijven en bewoners in de buurt bij onze duurzame visie. Daarnaast hebben we in 2024 een aantal goede doelen gesteund zoals Fighters Against Cancer, De Wroeter, Voedselbank Limburg, vzw Bo …
2025: nieuwe ambities en uitdagingen
Terwijl we terugkijken op een succesvol 2024 bereiden we ons al voor op de volgende stappen in onze duurzaamheidsstrategie voor 2025. Dit zijn onze focuspunten:
1. Betere segmentatie van onze klanten
In 2025 willen we onze klanten nog beter segmenteren. We zijn ervan overtuigd dat we onze dienstverlening op die manier verder kunnen personaliseren. Het resultaat? De duurzaamste opties voor elke individuele klant.
2. Efficiëntiewinst boeken
Om de levensduur van onze machines te verlengen en stilstand te voorkomen, stellen we preventieve onderhoudsfiches op. Dit past perfect binnen onze visie van efficiëntie en duurzaamheid. Daarnaast zetten we hard in op security en de digitalisering van onze bedrijfsprocessen. We implementeren Teamleader voor sales- en orderverwerking, Mailchimp voor marketing en sales, Lucidchart om processen uit te schrijven en Trello voor het inventariseren van onze pasmaten.
3. Klimaatimpact reduceren
We voeren concrete acties uit om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo voorzien we ledverlichting op basis van bewegingssensoren in onze energiezuinige nieuwbouw. We recupereren warmte en springen duurzaam om met ons waterverbruik. Dankzij onze ecologische wasstraat verbruiken we al een pak minder water in vergelijking met enkele jaren geleden. In 2025 gaan we nog een stapje verder met de aansluiting van een grote regenwaterput.
4. Medewerkers betrekken bij goede doelen
Hoewel we al heel wat goede doelen steunen, willen we in 2025 onze medewerkers nog meer betrekken bij deze initiatieven. Dit kan bijvoorbeeld door samen vrijwilligerswerk te doen of medewerkers inspraak te geven bij de keuze van de goede doelen die we steunen.
5. Materialiteitsstudie
In 2024 deden we een stakeholdersanalyse. Een strategisch stakeholderbeleid is immers noodzakelijk voor de beleidsvoering en duurzame ontwikkeling. In 2025 gaan we een stapje verder met een materialiteitsstudie. Met deze oefening brengen we in kaart hoe duurzaamheidstopics ons beïnvloeden en welke invloed wij hebben op milieu en maatschappij.
Samengevat
We zijn trots op wat we in 2024 hebben bereikt, maar beseffen dat er nog veel werk aan de winkel is. Met een duidelijk actieplan voor 2025 willen we onze duurzame missie verder waarmaken. Samen met onze medewerkers, klanten en leveranciers. En het stopt eind 2025 natuurlijk niet. Tegen 2030 willen we een absolute voorloper zijn in duurzame textielbedrukking en borduurwerk. De kernprincipes van de SDG’s moeten tegen dan geïntegreerd zijn in álle aspecten van Printcity.
TVL was onlangs getuige van onze duurzaamheidsmaatregelen in het kader van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Bekijk het filmpje!